Earn free bitcoin
MERAKLI KURTCUK - SOSYALPROBLEMLER

30 Haziran 2015 Salı

SADAKA TAŞI

       




       Osmanlı zamanın da yardımlaşma türlerinden biride SADAKA TAŞI yöntemiymiş. Maddi durumu iyi olanların ihtiyaç sahiplerine yardım etmek için kullandıkları yöntemlerden. Hani '' Sağ elin verdiğini sol elin görmiyecek '' dedikleri '' Veren el alan eli görmeyecek'' dedikleri gibi sözler varya hah işte öyle bir yöntem sadaka taşı....

          Osmanlı zamanında camilerin önünde , meydanlarda ,sosyal kurumların önünde veya yanlarında 1-1,5 mt. civarında üstü oyuk granitten yapılma taşlar bulunurmuş.Adet olduğu üzere genelde akşam namazdan çıkan cemaatten veya maddi durumu iyi olanlar sadaka taşındaki oyuğa  bir miktar para bırakırmış.. Ortalık tenhalaşınca ihtiyacı olan gelir kendine yetecek kadar alır gerisini bir başka ihtiyaçlı da yararlansın diye oyukta bırakırmış. O zamanlar zenginler şimdiki gibi kibirli ve gururlu değilmiş. Yardım yaptığı kişiyi bilmez şimdiki gibi yardımlar reklam yapar gibi halka gösterilmeden yapılırmış. Böylece ihtiyaç sahibinin gururu incitilmez mahcup durumuna sokulmazmış. İhtiyaç sahipleri de bencil değillermiş. Hatta sadaka taşları boş kalmasın diye vakıflar açılmış.Fransız gezgin notlarında para ile dolu sadaka taşına 1 hafta kimse gelmediğini yazmıştır.

Şimdi gelelim günümüze......

          Günümüzde sizce bu uygulama yapılsa sizce sadakayı yerinde bulur muyuz ? Yada sadaka taşını yerinde bulabilir miyiz :((

          Maalesef bu tür kültür kökeni sahip olan bir ülke nasıl bu kadar dejenere oldu?  Bir yardım etmeyi beceremez hala geldik. Yardım yapmayı reklam amacı haline getiren yardım ettiği kişinin mahcup hale düşürdüğünü anlayamayan zavallı insanlara sahip bir toplum olduk. Yardım paralarını bile zimmetine geçiren insanlara sahip oldu bu toplum. Tabi ki toplumun genelinden bahsetmiyorum.

         Artık biraz daha duyarlı olalım insanlara  yardım elimizi uzatırken mümkün olduğu kadar nazik olalım. Verdiğimiz her sadakayı yardımı gizlice yapalım . Usulüyle yapılan yardımlarda İhtiyaç sahipleri sevinirken sizinde kalbiniz ve vicdanınız onlarla birlikte mutlu olur.


7 yorum:

Deneyimli Anne dedi ki...

Şimdi sadaka taşı olsa da ortalık yerde bırakılsa çoktan içini boşaltırlardı. Eskiden zengin olmanın da fakir olmanın da bir adabı bir gururu varmış. Şimdi esamesi yok!

meraklı kurtcuk dedi ki...

İçini boşaltmazlardı komple taşı götürürlerdi :)))))

Editör dedi ki...

Baştan sona merakla soluksuz okudum çok duygulandım.hem bu postu hemde diş kirasını çok beğendim.Gfc ve G+ ekledim iyi bloglamalar dilerim.saygı ve sevgiler.

Deneyimli Anne dedi ki...

Doğru valla:)))

meraklı kurtcuk dedi ki...

Begendiginiz icin tesekkur ederim.bende sizi ekliyorum.saygilarimla

Unknown dedi ki...

Öncelikle yüreğinize ve hassasiyetinize sağlık...! KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN ZAMANINDA 16.YY SADAKA VERİLECEK ..! KİMSENİN BULUNAMADIĞI BİR MİLLETİZ...! ACABA O DURUMDAN BU DURUMA GELİPTE; ŞECAAT ARZ EDERKEN MERD-İ KIPTİ ŞİRKATİNİ SÖYLER..! ÇİNGENENİN MERTİ KENDİSİNİ ÖVERKEN HIRSIZLIĞINI SÖYLER ..! DÜZEYİNE İNMEMİZİN SEBEBİ NEDİR...!? EĞİTİM Mİ...? DİN İSTİSMARI MI.....? ÖĞRETENE OLMAK MI...? EDEP-İ MUAŞERE KURALLARINI TERK ETMEMİZDEN Mİ..? NEYSE....! SEVGİ İLE KALIN..! D.U

RABİA SERTELİ dedi ki...

Geçmişle günümüzü kıyaslarken bu günkü durumun vehameti ortaya çıkıyor. Üstün özelliklere sahip bir millete mensup iken bu gün yaşadığımız toplum bu hale nasıl geldi...yine içim karardı :)

Related Posts with Thumbnails